יום חמישי, 4 בדצמבר 2014

HDR - טווח דינאמי רחב


עכשיו זה סופי, החלום שלנו על בית בגליל הולך ומתממש. האזור הזה שיש בו הרבה שרידים ארכיאלוגיים לצד טבע פרוע ובראשיתי - מהפנט אותי, ואני פשוט יודעת שיהיה לנו פה טוב.

אני רוצה לכתוב לכם היום על מושג שהוא מאוד משמעותי בשבילי בצילום אדריכלות, על HDR.

תמונה רגילה - אבירים

HDR


HDR או High Dynamic Range אם תרצו, זה בעצם טווח דינאמי רחב. הכוונה היא לטווח שמתקבל בין הפרט הכי כהה לפרט הכי בהיר שהחיישן של המצלמה מסוגל לקלוט. העין שלנו היא איבר משוכלל ביותר ויש לה טווח דינאמי רחב בהרבה מהמצלמה. היא מסוגלת לקלוט פרטים באזורים אפלים לצד פרטים מוארים בו זמנית. המצלמה לא יכולה לקלוט את כל הטווח הזה בתמונה אחת. ואז או שתצא תמונה חשוכה מידי או שהיא תהיה בהירה עד שרופה. ניתן להשיג טווח רחב יותר בטכניקת HDR.


שימו לב איך בתמונה הבאה המבצר שנמצא ברקע התפספס רק בגלל שהוא נמצא באזור מואר -

תמונה רגילה - אבירים


ותראו איך צילום עם HDR מאפשר לקלוט את כל הפרטים

HDR




מתי כדאי להשתמש בטכניקה הזאת בצילומי אדריכלות?

ברוב התמונות אין צורך להשתמש בטכניקה של HDR, אבל כאשר אני מצלמת חלל שיש בו חלון מואר ואני רוצה שיראו גם את הפרטים בחלון וגם את החלל הפנימי מואר כמו שצריך, אני משתמשת ב- HDR. הלקוחות שלי לפעמים לא מבינות למה אני מצלמת את אותה תמונה כמה פעמים אבל מספר הלחיצות יוצר 3 חשיפות שונות שמרכיבות תמונה אחת מלאה.


עיצוב פנים: הילה ברונשטיין


עיצוב פנים: רונית פלטי

עיצוב פנים: רונית פלטי

עיצוב פנים: רונית פלטי



איך מצלמים HDR?

חשוב להבין שצריך להתכונן מראש וזה לא משהו שנעשה 'על הדרך'. יש צורך להשתמש בחצובה שכן אם מצלמים ללא חצובה הסיכוי לקבל 3 פריימים זהים לחלוטין הוא נמוך. גם אם אנחנו מייצבים את המצלמה, אנו עלולים לגרום לרעידות קלות שעלולות ליצור שוני בזווית של התמונות ולטשטוש. כשאני מצלמת ללקוחות שלי בצילומים מסוג זה אני אפילו עובדת עם שלט בכדי למנוע את התזוזה הקלה ביותר.

כיום רוב המצלמות, גם הפשוטות יותר (ואפילו בסמארטפונים) כוללות אופציה אוטמטית של צילום HDR, בד"כ ישנו כפתור שכתוב עליו bkt שהמשמעות שלו היא הצמדה - bracketing שנראה ככה:

התמונה מפה

התמונה מפה

כשלוחצים על הכפתור הזה אפשר לבחור כמה פעמים רוצים לחשוף את התמונה. אני ממליצה באמת  להתחיל עם שלוש, ובסיטואציה מורכבת יותר עם פער גדול בין המואר והחשוך אפשר להגדיל לחמש.
ככה המצלמה מצלמת את אותו הפריים בחשיפה נורמאלית (תמונה רגילה) חשיפת חוסר (תמונה חשוכה) וחשיפת יתר (תמונה בהירה). גם את ההפרש בין החשיפות השונות - עד כמה החשיפה תהיה חשוכה / מוארת, אפשר לקבוע.


חשיפת חוסר- עיצוב:קרן בר

חשיפת נורמאלית- עיצוב:קרן בר

חשיפת יתר- עיצוב:קרן בר



את שלושת התמונות שהתקבלו אני מחברת בתוכנה מקצועית שנקראת photomatix, אבל אפשר גם להעזר ב- photoshop למי שמכיר ורגיל לתוכנה הזו, לטעמי היא מסורבלת יותר והתוצאה פחות מקצועית.


התמונה הסופית נראית ככה:

HDR שלושת החשיפות מחוברות - עיצוב:קרן בר


בארצנו הקטנטונת יש לא מעט אנשים שאוהבים שהתמונה מאוד בהירה, שיהיה כמה שיותר לבן עד גבול השרוף (כלומר שהמצלמה לא רואה שום פרט בנק' הזו). אני חושבת שיש כמה סגנונות צילום שזה יכול להתאים להם - אבל כאשר מצלמים אדריכלות זה פחות מתאים. עורכות המגזינים מחפשות את התמונות המושלמות לפרסום במדיה -אלו תמונות שיש פרטים בחלון ושהחוץ מואר בצורה נכונה ולא "שרוף". לכן יכול להיות שתמונות HDR כאלו ייראו קצת יותר כהות כתוצאה מהחיבור הנ"ל, יש אפשרות להבהיר אותן לאחר מכן אך זאת עבודה עדינה שחשוב לשמור בה על האיזון.

הרבה פעמים דווקא בצילום ילדים, אפשר להרשות לעצמכן ל"שרוף" קצת את התמונה בכדי להעביר תחושה קסומה של תום ומתיקות. כמה דוגמאות מהפקת צילום שערכתי למעצבת הדס שטרנברג:












תגובה 1: